Camillas

Svar på kommentar!

"Kan du snälla tipsa några bra träningsmetoder för en som vill gå ner i vikt?  (är påriktigt lite överviktig så..)"

Okej, så fick denna fråga. Och ärligt vet jag inte om jag själv hade frågat mig om tips, men eftersom jag verkligen varit där, i just den sitsen så känner jag att jag tycker det är värt att ge det ett försök. Det finns ju google såklart och ordentliga träningsbloggar för de som inte orkar med mitt trams.

I början är det ett helvete. Jag skojar inte. Varannan dag skiter man i att göra något alls och varannan dag gör man halvbra försök till att lyckas.
Och för mig tog det upp till tre veckor innan jag faktiskt kom igång, dels för att jag inte visste hur/när/var osv.. men när jag var igång då rullade det rätt så bra.

Jag är en periodmänniska, jag tränar i perioder, jag är deppig i perioder och irriterad i perioder. Jag gör allt och tänker allt i perioder och det finns antagligen inget i mitt liv som inte skulle gå i perioder.

Men först och främst handlar det bara om att göra NÅGOT! Spelar ingen roll vad för form av sport du kör, cykling, paddling, skrinning, skidning, simning, promenader, jogging eller varför inte dans. Men gör något. Du kommer igång, sakta men säkert bygger du på din kondition och din kropp vänjer sig även vid att vara igång på ett annat sätt. Och så är det faktiskt dags att lägga undan onödig föda. Du behöver inte det där godiset fast det smakar himmelskt. Och chips med dipp gör inte ditt liv bättre. I början vill man ta livet av sig, man vill gråta, hetsäta och sedan äta ännu lite till. Men efter bara ett par veckor finns det inget behov kvar.

Nu vet jag ju inte hur mycket du vill gå ner i vikt, men kör mångsidigt och regelbundet. Vill du träna styrka, börja då med lätta vikter under halva passet och så halva passet kondition. Så gjorde jag i alla fall. (Nu kör jag endast uppvärmningen på motionscykeln eller på bandet när jag är på gymmet..)

Kom ihåg att peppa dig själv, läs motiverande bloggar, googla mycket tips, övningar, och annat skoj.

Vad gäller kost (om du är i min ålder ungefär) så tror jag inte du behöver vara extrem. Håll dig till mångsidig, och nyttig mat.
Ta EN portion, och hetsät aldrig. I början kommer du känna dig extremt hungrig men stå emot. Vad gäller sötsaker och sådant funkade det bäst för mig att hållas HELT borta från det till en början. Nu, 11 månader senare, kan jag äta ibland och inte ens känna att jag vill ha mer än två chokladbitar eller fem godisar, jag börjar bara må illa.

MEN VIKTIGASTE AV ALLT, HA ETT MÅL OCH SE TILL ATT NÅ DET HUR LÄNGE DET ÄN TAR!

 

Detta blev kanske lite väl personligt, inte så mycket tips, men det gäller att bara vara mångsidig och bestämd. Du måste bestämma dig och sedan låta självdisciplinen ta över i första hand. Vill du verkligen något då kan du!

Hitta din egen stil, egen väg och kom ihåg att lyssna på dig själv. Att överdriva är aldrig bra. Kör ditt eget race helt enkelt.

Jag hejar på dig!

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas